Skip to main content

What DO We Learn From Chanukah?

"What DO We Learn From Chanukah?"

What better time than the eve of Chanukah to share an important lesson of which Rabbi Louis reminded me in his Shabbos morning speech. While acknowledging that many Jews glory in their ancestors' military victory over the Greeks, that victory, Rabbi Louis argued, is not the central lesson of Chanukah.

The Greeks had previously forbidden the study of Torah in pursuit of their objective to starve the Jewish soul of its nourishment which, they thought, would eventuate in the eradication of Judaism from history. Our Sages responded by shifting focus to the Hebrew Prophets, choosing themes that mirrored the weekly Torah readings.

Rabbi Moshe Soloveichik pointed out the Greeks forbad Jewish homes from having front doors because they correctly understood the focal point of Jewish life to be the Jewish home. Whether he meant that literally or not, it is clear their intent was to extinguish "the fire" of Judaism where it burned most intensely.

Jews insert an additional prayer, the "Al Ha Nissim" (for the miracles) into their services during the eight days of Chanukah, In defining Chanukah's relationship to Jewish religious belief, the "Al Ha Nissim" praises G-d for His acts of kindness: "YOU delivered the mighty into the hands of the weak, the many into the hands of the few, the impure into the hands of the pure, the wicked into the hands of the righteous, and the wanton sinners into the hands of those who occupy themselves with Your Torah."


The crux of the matter is that the strength needed to achieve victory then as now resides in and emanates from G-d, a cardinal tenet of faith Jews should acknowledge more often. Just as man and woman do not alone create life, neither do they dig the well of their own strength by themselves.

As for the Greeks, they ultimately failed in their objective, as have all of the enemies of the Jewish people, but not before inflicting enormous physical and spiritual damage from which we have only partially recovered. Rather than imitate Greek hedonism, the psalmist advises that we look up and declare: "I will lift up mine eyes unto the mountains: from whence shall my help come? My help cometh from the Lord who made heaven and earth."

Alan D. Busch
The Eve of Chanukah
5771/2010
Revised 12/5/10

Comments

Popular posts from this blog

ظروفنا ماتستحي وايامنا ماهيب ريف ,,

القصيدة لـ محمد بن الذيب ..... ويقول فيها ظروفنا ماتستحي وايامنا ماهيب ريف = والأرض من كثر القحط ماعاد شفت اعلافها وحقي على البيت القوي ماهو على البيت الضعيف = وإلى بغيت أدمدم الجمه على غرافها خليت شمس العشق مركونه على حد الرصيف = الخطه المحبوكه تحقق جميع اهدافها يا اهل الثنائيات مضمون الثنائه سخيف= أنا لحالي أحكم الدفه مع مجدافها والمعرفي (شرطي) وخاواني ورقيته (عريف) = لكن تجهله العلوم ارباعها وانصافها يبغى يسوي مع جنابي بهرجه وانا مخيف = وهو الى شاف الدروب المستحيله خافها والمختلف مجلة الجمهور والشعر النظيف = ماهي غريبة لالقيتو صورتي في غلافها بس الغريبة يوم مريت الحساء ياهل القطيف = تذكرت عيني مدامعها على مشرافها واليوم مابه عذر يوم ارقاك يالضلع المنيف = الا اني اتعب ارجولي من كثر وقافها واكثر مشاريه الشجر عليك يافصل الخريف = هتكت ستر غصونها واسرفت في كلافها انا جويع وجوعي مواصل ماهو قطعة رغيف = وعيني من الفرقا حداها الهم عن محرافها والعفو عند المقدره صوره من الحب العفيف = هذا كلام اللي قطار العمر كله طافها اخذت فـ أبها شهر كامل يسمونه مصيف = والشمس تحجبها السحابه والرعود خلافها وعي...

رابـــــح صقـــر == انا كـــــــــــــذا

أنا كذا من خلقني الهي أن جيت ببكي كذبتني المناديل *** الصبح أبصرخ وأمسي أجرح شفاهي أبعد علي البوح من نجمه سهيل نصفي يموت وباقي النصف لاهي راسي تجاذبها يدين المهابيل *** أكبرت فيك الحزم ناهي وراهي وأصغرت فيك الركض لمصافح الليل حبيبتي ما دونك ألا النواهي تكبيره الإحرام قيد الرجاجيل *** كلن على طبعه يفسر أشباهي ما غيرك الي لمسني نزعه النيل لقيت بك كذبن على الصدق زاهي ولقيت بك صدقن كما ريحه الهيل *** أنا أحبك من خلقني الهي ما تصدقي لو صدقتني المناديل

شجرة قبيلة حرب كامله بالتسلسل

الفروع الرئيسة لقبيلة حرب قبيلة حرب المعاصرة والمكونة من قبائل كثيرة تشكّل قبيلة واحدة هي قبيلة حرب التي تنقسم الآن إلى الجذمين الرئيسين وهما: بنو سالـم، ومسـروح، وينقسم كل جذم إلى بطون رئيسة كما هو موضح : حـــرب 1-بنو ســالـم (ميمـون ، مرَوّح) 2-مســـروح (بنوعمرو ، زبـيـد ، بنو عوف ، بنوالسفر ، مـخلَّف ، بنو علي) أ- قبائل بني سالم من حرب: أولا: قبائل المراوحة (من بني سالم من حرب) ومنهم: البلايجة الحوازم الحُجَلة الحنانية (ويتبعهم الجلادية). الحنيطات الردادة الظواهرة مزينة ثانياً: قبائل ميمون (من بني سالم من حرب)، ومنهم:الأحامدة الثوابت الجُمَلاء الحيادرة الرُّحَلة الرُّوثان السُّرَحَة صُبْح (الصبوح) بنو عمرو (من بني سالم) الغربان القُوَّاد المحاميد (من بني سالم) ولد محمد الموارعة الوسَدة بنو يحي ____________ ب: قبائل مسروح من حرب... أولاً: قبيلة بني علي .. . ثانياً: قبائل بني السفر (الحسنان والفردة والفهدة والوهوب).. ثالثاً: قبيلة عوف (الصواعد والنواصف).. عوف النسبه اليهم ( عوفي ) وعوف من مسروح احد جذمي قبيلة حرب العزيزه ...